V tednu pred krompirjevimi počitnicami smo v Kulturnem domu Šmarje pri Jelšah gostili izjemno opero, Kit na plaži, v izvedbi Zavoda za šport, kulturo, turizem in mladino Novo mesto. Glasbeno-gledališko doživetje je s svojo občuteno zgodbo in močno glasbeno govorico navdušilo tako mlajše občinstvo kot zrelo publiko.
Zgodba o drugačnosti in razumevanju
Opera Kit na plaži temelji na istoimenskem romanu Vinka Mӧderndorferja in tematizira svet najstnikov, družinskih vezi in sprejemanje drugačnosti. Osrednja junakinja je Nika, najstnica v novem okolju, ki se sooča z izzivi odraščanja, družinsko preselitvijo iz Francije in nenavadnim vedenjem svojega mlajšega bratca Igorja, ki ima Downov sindrom. Ko se resnica o Igorju razkrije njenim sošolcem, se začne ganljivo popotovanje k razumevanju, empatiji in sprejemanju. Zgodba odpira pomembna vprašanja o tem, kaj pomeni biti »drugačen«, in o tem, kako otroci pogosto zrcalijo družbene predsodke odraslih. Metafora »kit na plaži«, ki jo opera mojstrsko uporablja, se v zadnjem dejanju spremeni v simbol upanja – Igor, »veliki kit«, ni ujetnik svoje drugačnosti, temveč prinaša toplino in povezanost v svet tistih, ki ga šele učijo razumeti.
Močna glasbena in igralska interpretacija
Glasbena zasnova Iztoka Kocena je sodobna, a obenem izjemno poslušljiva. Povezuje elemente klasične operne forme z lahkotnimi ritmi in prepoznavnimi motivi, ki približajo žanr mlajšemu občinstvu. Harmonika, klarinet, trobenta, harfa in kontrabas sestavljajo zanimivo kombinacijo instrumentalnih barv, ki se prelivajo med nežnostjo družinskih prizorov in dinamičnostjo šolskih dialogov.
V vlogi Nike je nastopila Gaja Sorč, ki je s svojo iskrenostjo in toplino ustvarila prepričljiv lik dekleta, razpetega med svetom otroštva in odraslosti. Klemen Torkar je z globoko in mehko barvo glasu vtisnil liku očeta človeško razsežnost, medtem ko je Irena Yebuah Tiran v vlogi matere navdušila z izrazno močjo in glasbeno dovršenostjo.
Posebno mesto v predstavi ima Alen Šošter kot Igor – njegov nastop je bil tih, a izjemno sugestiven. Z natančno režijsko podporo Möderndorferja je lik mlajšega brata postal središče čustvene resnice opere.
Občinstvo v Šmarju pri Jelšah je predstavo sprejelo z navdušenjem. V dvorani je vladalo zbrano in čustveno vzdušje, ob koncu pa je sledil dolg aplavz. Opera je bila v šmarskem kulturnem domu izvedena kar štirikrat, in sicer v sredo, 22. 10. 2025, ob 16.00 za dijake Šolskega centra Rogaška Slatina, sledila je prva abonmajska predstava ob 19.30, in nato še v četrtek, 23. 10. 2025, ob 9.15 in 11.00 za pet osnovnih šol. Za srednješolce smo pripravili pogovor po ogledu opere, ki ga je moderirala Valentina Fras, njena gosta pa sta bila glavna igralka Gaja Sorč in avtor opere Iztok Kocen. Spregovorila sta o najstništvu, nastajanju opere in sprejemanju drugačnosti. »Ganljivo, človeško in resnično,« je komentirala ena od gledalk po predstavi.

Kulturni dom Šmarje pri Jelšah s takšnimi dogodki znova dokazuje, da je pomembno kulturno središče regije, kjer se srečujejo kakovostne umetniške produkcije in odprta publika.
Umetnost, ki odpira prostor sprejemanju
Kit na plaži je več kot le opera – je zgodba o nas vseh. O tem, kako se vsak kdaj znajde »na plaži«, nerazumljen, izpostavljen, a kljub temu zmožen dati svetu nekaj dragocenega. Glasba in zgodba skupaj ustvarita sporočilo, ki ostane z gledalcem še dolgo po koncu predstave.
V času, ko družba pogosto hiti mimo človeških razlik, je opera, kot je Kit na plaži, dragocen opomnik, da je prav v drugačnosti največ lepote.
![]() |
![]() |
![]() |






