Wolfgang Beltracchi: od obsojenega ponarejevalca umetnin do kultne osebnosti
Ali bi verjeli, če bi vam nekdo rekel, da obstaja možnost, da je umetnina, ki je bila iz strani strokovnjakov prepoznana kot original, katere pristnost so potrdile preiskave materiala in je bila vrsto let razstavljena v eni izmed svetovno znanih galerij, v bistvu zgolj ponaredek?
V sklopu predavanja bo predstavljeno življenje in delovanje še živečega iz Nemčije izvirajočega ponarejevalca umetnin Wolfganga Beltracchija (*1951), ki je s pomočjo svoje žene Helene (*1958) vrsto let služil z deli, ki jih je naslikal v stilu posameznih priznanih umetnikov. S ponarejenim delom nadrealista Maxa Ernsta (1891–1976) je Beltracchiju uspelo priti celo na naslovnico svetovno znane avkcijske hiše Christie’s. Za razkritje njegovega prevarantstva je bila na koncu usodna bela barva z vsebnostjo titana, ki jo je uporabil pri slikanju ponaredka umetnika Heinricha Campendonka (1889–1957) z naslovom Rotes Bild mit Pferden. Slika, ki naj bi nastala leta 1914, je tako vsebovala pigment, ki so ga začeli proizvajati šele več kot dve desetletji kasneje. Čeprav sta zakonca Beltracchi zaradi ponarejanja umetnin leta 2011 tudi za nekaj let pristala v zaporu, sta požela ogromno medijske prepoznavnosti, saj so o njunem življenju posneli več dokumentarcev, hkrati pa sta imela tudi svoj samostojni televizijski format Der Meisterfälscher. Ein Fall für Beltracchi (2014–2016). Tematiko Beltracchi je potrebno obravnavati z visoko stopnjo kritičnosti, saj gre za osebi, ki sta umetnostni trg oškodovali za več deset milijonov evrov, hkrati pa so mediji prispevali k podcenjevanju in minimiziranju škode, ki sta jo z njunim delovanjem povzročila. Sledeč Beltracchijevim besedam, naj bi namreč v muzejih in galerijah še zmeraj bilo približno 250 del, pri katerih gre za ponaredke, nastale izpod njegove roke.
V predavanju bomo spregovorili o zakoncih Beltracchi in o načinu in metodah, ki sta jih uporabila pri ponarejanju in prodaji umetnin. Hkrati bo govora o medijski prisotnosti imenovanih zakoncev v zadnjih letih kot tudi o uveljavitvi Beltracchija kot umetnika, ki sedaj prodaja dela pod svojim imenom. V obliki krajšega ekskurza bosta predstavljeni tudi tematiki ponarejanja umetnin v preteklosti in sodobnih metod odkrivanja ponaredkov.
Nike Duh, mag. um. zgod. in mag. medkult. germ. je doktorantka umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru in v sklopu programa Mladi raziskovalec zaposlena kot asistentka na Umetnostnozgodovinskem inštitutu Franceta Steleta (ZRC SAZU UIFS). Raziskovalno se posveča srednjeveškemu stenskemu slikarstvu na Slovenskem, dokumentiranju srednjeveške umetnosti v času 19. stoletja in pred prvo svetovno vojno, ter zgodnjim umetnostnim topografom za območje današnje Slovenije.
Vstop na dogodek je za člane UTŽO Knjižnice Šmarje pri Jelšah prost, za ostale obiskovalce je vstopnina 5 eur. Dodatne informacije: jana@kspj.si, 031 617 444 (Jana Turk Šulc)